.

Cecile Knapen (didactiek, psychologie & coaching)

Cecile geeft de vakken didactiek, psychologie, coaching & begeleiding bij de YAN. Bij een andere opleider geeft ze opleidingen op het gebied van Yin en Yang yoga, mindfulness, meditatie en bewustwording. Cecile is tien jaar met yoga bezig en opgeleid in meerdere yogastijlen. Ze heeft vele opleidingen gevolgd in binnen- en buitenland en heeft zich door meerdere docenten laten inspireren. Daarnaast heeft ze opleidingen en trainingen gevolgd in coaching, psychologie en haptonomie en is ze van hieruit actief als (lichaamsgerichte) coach en trainer.

Lesgeven en opleiden is echt haar passie. Zelf geeft ze al lessen vanaf haar achttiende. Destijds gestart met actieve lessen in een sportschool, maar uiteindelijk helemaal geswitcht naar het geven van yogalessen. Ook haar commerciële baan heeft ze uiteindelijk achter zich gelaten om als docent op een MBO Sport & Bewegen aan de slag te gaan. Na een aantal jaren daar gewerkt te hebben, besloot ze haar hart te volgen en zich volledig te richten op het opleiden van yogadocenten. Ze heeft een yoga divisie binnen een groot opleidingsinstituut succesvol opgezet en uitgebouwd en ontwikkelde hiervoor meerdere opleidingen en trainingen. Cecile is vanaf 2012 actief als docentopleider en heeft sindsdien honderden studenten opgeleid. Vanaf juli 2018 is Cecile de nieuwe eigenaresse van de YAN. Zij is dankbaar het prachtige gedachtegoed van Paul en Trees van Veen te mogen voortzetten. Ze zal al haar kennis en ervaring, maar vooral haar liefde voor het vak, inzetten om de YAN samen met het mooie team van docenten verder te laten groeien en bloeien.

“Yoga is voor mij zijn met wat is. Aanwezig zijn in het moment en heel bewust voelen. Luisteren naar de taal die mijn lichaam spreekt en luisteren naar het verhaal dat het me wilt vertellen. Deze signalen steeds sensitiever leren waarnemen, zowel bij mezelf als een ander. Vanuit verwondering en een open blik zonder oordeel. Yoga is voor mij een pad dat me helpt om meer in contact te zijn met mezelf. Het laat me zien wat er werkelijk toe doet en nodigt met uit om te vertragen in plaats van te versnellen. Door meer stil te staan en te aanschouwen wat zich aandient, voel ik me meer verbonden met mezelf en alles om me heen. De natuur is hierbij altijd een inspiratie voor me. Het ritme van de natuur, niets gaat langzamer of sneller dan zoals het bedoeld is. Van hieruit mijn eigen ritme voelen, terug naar mijn eigen natuur en mijn eigen flow volgen, dat is ook wat yoga voor mij is. 

Dit draag ik dan ook graag over in de lessen die ik geef. Vanuit een stabiele (inhoudelijke) basis, het contact leren voelen met hun eigen lichaam en met zichzelf. Ze uitnodigen en stimuleren hun eigen pad te ontdekken en te bewandelen, precies zoals het past.

Wat mij betreft bestaat het docentschap altijd uit twee onderdelen, namelijk de inhoudelijke kant en de ervaringskant. Het opdoen van kennis en deze blijven ontwikkelen en verdiepen is naar mijn idee een erg belangrijk fundering voor het lesgeven. Weten waarover je het hebt en altijd open blijven staan voor nieuwe input. Daarnaast, minstens zo belangrijk, is het belichamen van deze kennis middels ervaring. Naar mijn idee krijgt kennis namelijk pas echt zijn waarde als deze ook belichaamd wordt. Van het hoofd naar het lijf. De opgedane kennis in de praktijk brengen, onderzoeken, verfijnen en indien nodig bijstellen. Het zelf doorleven, doorvoelen en ervaren in al zijn facetten is de daarvoor de basis. Als docent ben je immers het belangrijkste instrument in een les.

Als docent blijf ik zelf ook altijd student. En leren is naar mijn idee een gezamenlijk proces. Ik verheug me er dan ook op met de studenten van de YAN samen dit proces aan te gaan. Samen te onderzoeken, uit te proberen, te reflecteren en vooral ook te genieten. Ik heb er zin in!”