.

Met ayurveda de lente in

Blog door Veronika Uhl

Het begint met de eerste vogels en sneeuwklokjes en voor je het weet staan de bermen vol krokussen en de bomen vol bloesem. Uit haar winterslaap ontwaakt en terug van weggeweest; de lente! Het seizoen van ontwaken en groei. De kleuren in de natuur komen terug en de dagen worden langer en warmer. Blote enkels mogen weer, maar toch kan de winterjas nog niet definitief naar zolder.

Hoe beïnvloedt deze wisseling van de seizoenen jou?

En, misschien nog wel belangrijker, wat kun je doen om je zo goed en energiek mogelijk te voelen? Net als de natuur ontwaak ook jij tijdens de lentemaanden langzaam uit je winter(dip). Ideeën, wensen en voornemens die in de donkere maanden in je binnenwereld zijn gerijpt, verlangen ernaar vorm te krijgen en te mogen ontpoppen. Maar tegelijkertijd kun je je moe en futloos voelen.

De lente is het seizoen van de schoonmaak. En dat betekent niet alleen de ramen van je huis openzetten om alles lekker door te luchten; de voorjaarsschoonmaak is ook op fysiek niveau belangrijk. Afvalstoffen die tijdens de winter opgebouwd zijn in je lichaam moeten naar buiten. Ayurveda heeft een groot aantal voedings- en leefstijlrichtlijnen die je helpen om je (weer) energiek en licht te voelen, in deze nieuwe periode.

Ayurveda en de lente; koken en voeding

In ayurveda is de lente het seizoen van kapha. De overheersende kwaliteiten van kapha zijn zwaar, vochtig en koud, de dominante elementen zijn aarde en water. De overtollige kapha die zich gedurende de winter in het lichaam heeft vastgezet, moet de ruimte krijgen om het lichaam uit te gaan.

Eén van de manieren om dat te doen is je voedingspatroon aanpassen. Kies voor licht verteerbaar eten om je spijsverteringsvuur ook in de lente goed te laten werken. Ruil zware, vette voeding om voor licht verteerbaar, warm eten (bye bye, stamppot-met-jus, hello, verse groentesoep). Ook voedsel met de smaken scherp, bitter en wrang is in de lente bijzonder goed vanwege haar lichte en reinigende kwaliteiten. Eet daarom volop groentes zoals witlof, radijs, andijvie, rucola en alle groenbladerige groentes.

Drink warme dranken en gebruik verwarmende kruiden zoals gember, kaneel, zwarte peper, komijn en kruidnagel. Honing is een goede zoetstof, ook omdat het een schrapende werking heeft en helpt bij het losmaken van afvalstoffen. Quinoa, basmatirijst en gerst zijn goede keuzes voor de lente vanwege hun lichte verteerbaarheid. Naast de voeding zijn er meer manieren om de schoonmaak in gang te zetten.

De ayurveda massage

Neem (extra) tijd voor jezelf. Stimuleer je bloedsomloop en activeer je lymfe, door jezelf regelmatig een massage te geven (een massage met een (zijden) handschoen). Ga daarna in een warm bad en smeer je huid in met warme sesamolie.

Drink dagelijks over een periode van 2-3 weken een halve liter paardenbloemthee met 1 theelepel honing en eventueel wat gekneusde kardemonpeulen. Dit bevordert de leverfunctie, stimuleert de galafscheiding en versterkt het spijsverteringsvuur. Vermijd het om te slapen overdag en blijf fysiek actief. Twee extra redenen om naar buiten te gaan tijdens deze tijd van transformatie en reiniging. Wanneer je deze tips toepast zul je je snel energiek en licht gaan voelen.

Laat die lente maar komen, wij zijn er klaar voor!

Meer weten over Ayurveda en wat het voor jou kan betekenen? In mei geeft Veronika de module Ayurveda Basis bij de Yoga Academie Nederland.