Lesgeven en leerstijlen

Blog 3/4 door YAN student Marleen Vrieze (YogaSisters) - mei 2020 

Hoera, het was op 16 mei weer tijd voor een virtuele lesdag van de YAN! Tijdens deze les gingen we dieper in op leerstijlen. Iedereen heeft een persoonlijke leerstijl, dat wil zeggen een manier van omgaan met leerstof en activiteiten. Volgens de methode van de Amerikaanse psycholoog David Kolb bestaan er vier leerstijlen. Deze leerstijlen zijn:

1.    De Doener

2.    De Dromer

3.    De Denker

4.    De Beslisser

De meeste mensen hebben een voorkeur voor een bepaalde leerstijl, al wil dat niet zeggen dat je best van alles wat kunt zijn. We begonnen met een leerstijltest, om erachter te komen wat onze voorkeur had. Bij mij kwam er voor 87% uit dat ik een Doener ben (geen verrassing daar, haha). Ik ben blijkbaar voor 80% een Beslisser, voor 23% een Denker en voor 10% een Dromer. Mijn voorkeur gaat dus uit naar het actief ervaren van situaties. Een Doener vertrouwt volgens de test meer op intuïtie dan op logica (ook geen verrassing voor mij). De Doener is gericht op nieuwe ervaringen en op het uitvoeren van gemaakte plannen. Volgens de test komt deze leerstijl gemiddeld het meeste voor. 

Via de Breakout Room (een mogelijkheid via Zoom om groepjes te maken), maakten we vier groepjes. We kregen de opdracht om voor elke leerstijl iets (een onderwerp naar eigen keuze) voor te bereiden van een kwartier. Dus we kozen een onderwerp en benaderden dit vanuit vier verschillende werkvormen. Wij kozen als onderwerp ‘the law of attraction’ en moesten deze eerst uitleggen vanuit de leerstijl ‘Dromer’. Ik had hiervoor gekozen, omdat deze leerstijl volgens de test mijn minste voorkeur geniet. Het doel voor de rest van de groep was om zichzelf op persoonlijk gebied te omschrijven binnen nu en drie jaar. Vragen die zij zichzelf hierbij konden stellen waren ‘waarin wil je groeien als mens’ en ‘wat zijn jouw kernwaarden?’ Hiervoor gebruikten we een vision board. Zij konden zo zichzelf in het midden plaatsen en alles opschrijven wat er maar in hen opkwam. Dit is typisch een werkvorm voor de Dromer leerstijl. 

Het was interessant om alle werkvormen te zien. Als je zelf lesgeeft, is het is handig om hier iets vanaf te weten. Zo kun je van elke leerstijl iets toepassen, om iedereen ‘erbij’ te houden. Tijdens het geven van een yogales, kun je bijvoorbeeld om de Denkers erbij te houden, iets meer theorie delen (zoals informatie over het doel van een houding). Om de Dromers erbij te houden, zou je bijvoorbeeld een zintuig (zoals zien) kunnen wegnemen of houdingen voordoen. Om de aandacht van de Beslissers erbij te houden, zou je kunnen voordoen hoe je een probleem (zoals het ervaren van pijn) kunt oplossen. Bij de Doener zou je kunnen werken met licht en muziek. 

Als ik dan kijk naar mijn eigen yogalessen die ik geef, dan blijkt dat al deze vormen heel natuurlijk voorkomen in een les. Ik deel veel theorie over de Chakra’s, ik doe houdingen voor, ik vraag mijn studenten soms om hun ogen te sluiten, ik geef aan welke houdingen nog meer mogelijk zijn en ik werk veel met kleuren en muziek.

Al met al was dit weer een heel verhelderende les, met veel ‘ahaa-momentjes’. Leuk! Ik kijk weer uit naar de volgende. 

 

Andere blogs lezen?